Kuvasta käsin kokemuksiin – kohtaamisia kuvien äärellä

Uncategorized @fi

Sari Karjalainen

Varhaisessa kielenkehityksen vaiheessa vallitsee kielellisten taitojen epäsymmetria aikuisen ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Tiedollisen symmetrian painopiste sensijaan vaihtelee tilanteen mukaan: aikuisen suhtautumisessa on orientaatioita myös tiedon vastaanottamiseen.Tarkastelen sitä, miten kuvakirja voi tarjota pääsyn lapsen kokemuksiin ja hänellä olevaan tietoon, kun lapsi kommunikoi pelkästään eleillä.Multimodaalista etnometodologista keskustelunanalyysiä käyttäen tarkastelen aineistolähtöisesti kuvakirjan visuaalista materiaalia lapsen ja aikuisen vuorovaikutuksen rakentumisen resurssina. Aikuisen puheen kielellisten piirteiden lisäksi tarkastelen, miten hän käyttää puhetta korvaavia ja täydentäviä eleitä puheensa tukena ja räätälöi ilmaisunsa lapsen toimintaa mukailevaksi. Aikuinen voi osoittaa esimerkiksi jatkavansa tai täydentävänsä lapsen ilmausta tai vastaanottavansa uutta tietoa. Tutkimus tuo tietoa esisanallisessa vaiheessa olevan lapsen kyvystä ohjata keskustelua, korjata ilmaisuaan tullakseen ymmärretyksi. Tutkimus johdattaa pohtimaan paitsi kielen mukauttamisen myös kuvan ja eleiden merkitystä ymmärtämisen kannalta. Ne ovat elementtejä, jotka sisältyvät selkovuorovaikutuksenkin kenttään. Ymmärrys epäsymmetrisen vuorovaikutuksen ilmiöistä voi auttaa kehittämään dialogisia lähestymistapoja, joilla voidaan tukea esimerkiksi ammattilaisen tai erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kielellistä sensitiivisyyttä.

Last modified: 20.2.2024