Viittomakielen tulkkaus työelämässä – Tulkinkäyttäjien kokemuksia työelämätulkkauksesta.

Uncategorized @fi

Jenna Joutsenjärvi ja Maria Jäppinen

Kansaneläkelaitos (Kela)on välittänyt vammaisten tulkkauspalvelua vuodesta 2010 alkaen. Työelämätulkkauksen määrä on Kelan tilastojen valossa viimeisten vuosien aikana lähes tuplaantunut. Viittomakieliset kouluttautuvat yhä korkeammalle, työpaikat- ja tehtävät ovat yhä monipuolisempia, jolloin viittomakielen tulkkaukselle työelämässä asetetaan täysin uudenlaisia vaatimuksia. Tulkki on avainasemassa viittomakielisten integroitumisessa työelämään. Vaikka tulkinkäyttäjinä viittomakielinen asiakaskunta on hyvin heterogeenistä, yhdistää heitä kaikkia tulkin tarve, jotta heidän yhdenvertainen osallistumisensa yhteiskunnassa toteutuu. Laadukas tulkkaus on jokaisen kuulovammaisen oikeus ja sen järjestämiseen myös heidän työelämässään on löydettävä toimiva tapa. Havaintojemme mukaan työelämätulkkaus toteutuu tällä hetkellä varsin vaihtelevasti. Tällä hetkellä hiljaista tietoa on paljon, niin asiakkailla kuin tulkeillakin, mutta aiemmat työelämätulkkaukseen liittyvät tutkimukset Suomessa ovat tehty jo useita vuosia sitten ja tieto ei vastaa enää tätä päivää. Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka tavoitteena on tuoda näkyväksi viittomakielisten työelämätulkkaukseen liittyviä ongelmia, jotta niihin olisi mahdollisuus luoda ratkaisuja.

Opinnäytetyön materiaali kerättiin anonyymin Delfoi –paneelin avulla. Panelisteina toimivat viittomakielen tulkkausta työelämässään käyttäviä henkilöitä. Tavoitteenamme oli Delfoi- paneelikeskustelujen aineiston pohjalta löytää konkreettisia ehdotuksia ja toimintatapoja työelämätulkkauksen kehittämiselle ja luoda alalle, työelämätulkkausta käyttäville asiakkaille ja tulkkauspalveluita hallinnoivalle Kelalle, uutta yhtenäistä tietoa ja asiakaslähtöisiä ideoita toimivampiin käytänteisiin. Paneelissa järjestettiin kaksi keskustelukierrosta, josta saadun materiaalin perusteella saimme tietoa työelämätulkkauksen nykytilasta. Kerätyn tietomme avulla on mahdollista edesauttaa muutosta parempaan ja toimivampaan työelämätulkkauksen järjestämiseen.

Tuloksista on havaittavissa, että työelämätulkkaus toimii jokseenkin hyvin, mutta haasteita on edelleen tulkkilistojen toiminnassa sekä yllättävissä muutoksissa tilausaikoihin ja sisältöihin. Tutkimuksessamme kävi ilmi, ettei Kelan vammaistentulkkauspalvelun välitys pysty vastaamaan täysin asiakkaiden tarpeeseen.

Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kuurojen liitto ry:n kanssa ja olemme saaneet luettavaksi myös heidän dokumenttejaan työelämätulkkauksen haasteisiin liittyen. Opinnäytetyössämme pyrimme siihen, että työllämme on aitoja positiivisia vaikutuksia sekä tilaajalle että laajemmalle ammattiyhteisölle.

Last modified: 8.4.2024